-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40367 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

پنج نمونه از مظاهر رحمت پيامبر را ذكر كنيد؟

رحمت به معناي نرم دلي، مهرباني، عطوفت و شفقت است و البته گاهي به ويژه در مورد خداوند به معناي نعمت ميآيد.(ر.ك: قاموس قرآن، سيد علي اكبر قرشي، مدخل رحم.)

مفسران در توضيح رحمت گفتهاند اين واژه معمولاً اشاره به رحمت در مقابل گناهكاران دارد، هر چند گاهي نيز محبت و لطف به فرمانبرداران را نيز ميفهماند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 8، ص 208، دارالكتب الاسلامية.)

قرآن كريم در آيات متعددي به ويژگي رحمت و رحيم بودن پيامبر اكرم اشاره كرده است; از جمله در آيه 128 سورة توبه آمده است:

لَقَدْ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ ;(توبه،128) قطعاً براي شما پيامبري از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بيفتيد، به ]هدايت[ شما حريص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است.

نمونههايي از رحمت پيامبر اكرم

1. در جنگ احد عدهاي از جنگ فرار كردندو پيامبر را تنها گذاشتند. بعد از جنگ اين عدّه اطراف پيامبر را گرفته و ضمن اظهار پشيماني تقاضاي عفو و بخشش كردند. خداوند آيه 159 سوره آلعمران را فرستاد; پس به ]بركت[ رحمت الهي، با آنان نرمخو ]و پرمهر[ شدي و اگر تندخو و سخت دل بودي قطعاً از پيرامون تو پراكنده ميشدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كارها با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتي بر خدا توكل كن، زيرا خداوند توكل كنندگان را دوست ميدارد.

پيامبر اكرم با نزول اين آيه با آغوش باز، خطاكاران توبه كار را پذيرفت، و از آنان درگذشت.(ر.ك، همان، ج 2، ص 140.)

2. پس از فتح مكه، مردم به خاطر ظلم و ستمهايي كه به پيامبر كرده بودند، نگران از آينده خود بودند و ترس از مقابله پيامبر با آنان، افكار و تصورات مختلفي بر مغز آنان وارد كرده بود.

پيامبر اكرمكه به مهرباني و عطوفت مشهور بود، عفو عمومي را صادر كرد و فرمود: شما مردم هموطنان بسيار نامناسبي بوديد. رسالت مرا تكذيب كرديد، مرا از خانهام بيرون ساختيد و با من به نبرد برخاستيد، ولي من همة شما را بخشيده و بند بردگي را از پاي شما باز ميكنم و اعلام مينمايم كه دنبال زندگي خود برويد، همة شما آزاديد.(فروغ ابديت، آيت اللّه جعفر سبحاني، ج، ص 337، دفتر تبليغات اسلامي.)

بعدها در فرهنگ و تاريخ اسلامي از آن مردم ـ كه از جملة آنان بني اميه بودند ـ به طُلَقأ يعني آزادشدگان پيامبر تعبير ميشد.

3. شخصي از حضرت عليپرسيد: با توجه به آيه 107 سورة انبيأ، چگونه پيامبر اكرمرحمت براي كافران است. خلاصه پاسخ آن حضرت چنين است: پيامبران پيشين هر گاه مردم را به امري ميخواندند و مردم اجابت نميكردند، براي آنان درخواست عذاب ميكردند، اما پيامبراكرم بر مشكلات و ناملايمات كافران صبر كرد و براي آنان تقاضاي عذاب نكرد.(احتجاج، طبرسي، ج 1، ص 602، نشر اسوه.)

4. آزاد كردن اسيران هوازن در جنگ حنين(فروغ ابديت، پيشين، ص 365.)

5. آزاد كردن دختر حاتم طايي پس از اسارتش در يكي از جنگها.(منتهي الآمال، شيخ عباس قمي، ج 1، ص 56، انتشارات هجرت.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.